

Prilikom kupovine motocikla, sudeći prema uvriježenom mišljenju među ljudima, najveći je problem financijskog karaktera. Štednja, štednja i opet štednja, dizanje kredita i traženje jamaca, povlačenje za rukav i razno razne uslugice. Potom odricanja u jelu i piću, izlascima i općenito uživancije u društvenom životu. I tako sve dok se ne skupi dovoljno novaca, no varaju se oni koji misle da je mukama došao kraj. Pasti na nulu psihički i fizički nije dovoljno nego po dobrom starom običaju vrijedi da muke tek počinju.
No dobro nije baš sve tako crno, u principu nakon što ste skupili novce svrstavate se u jednu od dvije kategorije kupaca. U prvu kategoriju spadaju oni koji jednostavno uđu u određeni moto salon, pogledalu šta se nudi, možda užicaju i kakvu probnu vožnju (praksa koja je kod nas još uvijek vrlo rijetka) te nakraju bace novce na stol. Takvi "sretnici" se nemoraju brinuti da su možda kupili mačka u vreći. Njihov je motocikl potpuno nov, pod garancijom je i ima ovlaštenog servisera te sve što njima ostaje je da uživaju u razrađivanju motora i laganom otkrivanju performansi svoga novoga ljubimca .
Druga kategorija kupaca su oni koji traže polovni motocikl. Za njih je put do svog ljubimca nažalost vrlo dugačak, često pun razočaranja, ali ponekad i smijeha (pogotovo kada vidite što sve ljudi prodaju i koliko traže za to). Problemi koji nastaju pri kupovini rabljenog motocikla su prvenstveno zbog toga što kupac uvijek želi proći što jeftinije dok prodavač naravno, želi što bolje prodati. Stvar na našem tržištu još dodatno pogoršava i činjenica da općenito baš i nema puno motocikala pa se nerijetko dešava da motocikl kakav želimo zapravo od nikoga nemožemo kupiti jer ga jednostavno nitko ne prodaje. Kada jednom napokon nađemo da netko prodaje dotični motocikl, često doživimo šok i razočaranje kada shvatimo da vlasnik traži hrpu novaca za nešto što realno ne vrijedi ni približno toliko. Tako se zna desiti da se jedna kupovina rabljenog motocikla zna odužiti i do pola pa čak i cijelu godinu. Takva frustrirajuća situacija zna na kraju navesti ljude da kupe sasvim drugi motocikl, jer jednostavno nemogu naći on
Razlog ovako lošem stanju na tržištu rabljenih motocikala s jedne strane leži u činjenici da se motocikli i dalje smatraju luksuzom, pa su im zato takve i cijene. S druge strane motocikli su skloni padovima i oštećenjima, koje vlasnici žele sanirati što je moguće jeftinije. Tako nije rijetkost da se već na par godina starim motociklima mogu vidjeti pripasani dijelovi sa drugih motocikala (pa čak i automobila!) a što su motocikli starijih godišta to su takve "majstorije" sve češće i veće (naravno postoje izuzeci koji znaju biti očuvani kao da su jučer došli iz tvornice ali takvih je nažalost malo).
Još jedan razlog ovako lošeg stanje većine polovnih motocikala u Hrvatskoj, prema mišljenju jednoga od naših sugovornika (inače jedne od upućenijih osoba u stanje rabljenih motocikala u nas), leži u činjenici što dosta ljudi (zbog slabije financijske situacije) servisira svoje motocikle kod sumnjivih "stručnjaka" koji rade u kojekakvim nadstrešnicama, podrumima ili parkiralištima (pa čak i šupama, dodao bi naš sugovornik). Takvi majstori nakon što "poprave" određeni motocikl sa istom dozom stručnosti (a najčešće i sa istim alatom) mogu "popraviti" i veš mašinu, uvesti struju u vikendicu, emajlirati kadu, promijeniti lamelu na Škodi Favorit i još niz drugih poslova. Neosporna je činjenica da među nama stvarno postoje pojedinci koji su pravi moto genijalci, koji poznaju motocikle u dušu i koji su u stanju u svojoj garaži srediti motocikl i bolje nego neki ovlašteni servis. Ali, nažalost takvih je ljudi vrlo malo i oni su obično zaljubljenici u motocikle koji to rade iz svoje vlastite strasti, te ih jako malo po
Svemu ovome još možemo pridodati i motocikle koji se sređuju na sve moguće i nemoguće načine samo da se što bolje "utope" nekom nesretniku koji neće dovoljno paziti prilikom kupovine.
Najugroženije osobe u ovom kupovnom lancu su mlađi dečki (i cure) koji su svoje prve moto korake radili na skuterima ili eventualno manjim enduračama pa čak i raznim 125-icama. Oni (vjerojatno s pravom) smatraju da je vrijeme da sjednu na nešto veće i jače te onda nekako sklepaju novce i kao po nekakvom pravilu "navale" na stare GPZ-ove, GSX-R-ove, GPX-e i ine druge jurilice koje često znaju biti i starije od svojih kupaca. Na takve istrošene dinosaure (koje obično kupuju za nekih 1000 do 2000 eura) nabace polovne gume (često krivih dimenzija) potrošene na Grobniku koje se dobiju za neku siću i najjeftinije disk pločice . Takvi dečki nažalost sami sebe osuđuju na propast jer imaju malo iskustva a koncepcijski zastarjele i neispravne motocikle koji jure preko 200 km/h. Svi smo mi svjesni financijske krize u kojoj živimo i teško je nerazumjeti dečke (a i starije ljude) kojima su srce i želja za motociklima jači od bilo čega drugoga, pošto financijsku krizu definitivno nemožemo riješiti što znači da će ljudi i d
Gdje tražiti motocikl?
Definitivno najveći izbor motocikala možete naći u oglasnicima (tu u Zagrebu je najveći Plavi oglasnik ali vjerojatno i drugi gradovi imaju imaju svoje oglasnike), dalje treba pogledati u male oglase u različitim moto glasilima poput wwwmotora , časopisima ili siteovima koji se bave oglašavanjem polovnih vozila.
Dobro je obići i servise motocikala i moto salone jer se često zna desiti da ljudi koji žele prodati motocikl ostave obavijest u servisu. Također je česta praksa da kada netko kupi novi motocikl, ostavi stari u moto salonu da ga se proda za njega. Takvi motocikli su u pravilu nešto skuplji, ali su zato obično i usčuvaniji i bolje servisirani.
Dobar način pronalaženja motocikla je i da drugim bikerima kažete kako hoćete kupiti motocikl (bikeri su vrlo druželjubiva bića koja su stalno u kontaktu sa drugim bikerima), ta informacija onda malo procirkulira među ljudima te na kraju i to zna završiti dobrom kupovinom. Nerjetko se zna desiti da se željeni motocikl nalazi u drugom gradu tako da morate biti spremni i na duža putovanja.
Uvoz polovnog motocikla je poprilično kompliciran posao (morate paziti na godište, homologaciju i još hrpu drugih stvari) tako da se jako malo ljudi odlučuje na taj potez, a još manje ih nešto i kupi na kraju.
Motocikli su uvijek jeftiniji van sezone (kod skupljih motocikala ta razlika se može popeti i do 1000 eura). Hendikep takve kupovine je u tome što po zimi baš i ne možete isprobati motocikl onako kako treba pa je potreba za poznavanjem problematike polovnih motocikala tada još i veća.
Kada ste napokon pogodili godišnje doba i pronašli motocikl koji vam se sviđa, vrijeme je da započnete sa pregledom.
Kada idete pogledati motocikl, uvijek idite za vrijeme danjeg svijetla (nikada nemojte pregledavati motocikl u mraku ili nekakvoj slabo osvjetljenoj garaži) i probajte povesti još nekoga sa sobom ( po mogućnosti nekoga tko se kuži u motocikle) jer četiri oka ipak bolje vide od dva. Ako prodavatelj kaže da se sve super vidi i kod njega u garaži vi budite dosljedni i tražite da ga vidite na danjem svijetlu, vi ste kupac, novci su vaši i imate pravo zahtijevati da pregledate motocikl u uvijetima koji vam najbolje odgovaraju.
Prilikom pregledavanja motocikla ne dopustite da vas vlasnik zapričava ili požuruje (vrlo vjerojatno ima nešto što ne valja pa vam to pokušava sakriti), lijepo se skoncentrirajte i pregledavajte svaki detalj. Kada uočite neki veći nedostatak na motociklu, nemojte se upuštati u rasprave sa vlasnikom (koji će vjerojatno pokušati na sve moguće načine objasniti kako to uopće nije neki nedostatak i kako je njegov prijatelj/susjed/netko treći ima isti takvi slučaj, a evo vozi se bez greške već n godina), jer vas to neće dovesti nikuda. Bolje je izigravati "dobroćudnog blentavca " i pustiti vlasnika da se izlane o možebitnim nedostaticma.
tekst: Saša Milinov objavljeno 25.03.2002. na motori.hr















Savjeti
Savjeti pri kupovini rabljenih motocikala
Objavljeno u utorak, 18. ožujka, 2008.
Provjera stanja motocikla
Najbolje je krenuti sa prednje strane motocikla. Prvo pogledajne u kakvom su stanju diskovi. Oni nesmiju biti tanji od minimuma otisnutog na vanjskoj strani diska, a propisanog od strane proizvođača. Ta se vrijednost razlikuje od proizvođača do proizvođača. Ukoliko je disk tanji ili blizu kritične vrijednosti to već uračunajte u početne troškove vaše kupovine. Ukoliko su diskovi zadovoljavajuće debljine, ali su plavkaste boje tada je to očit znak jeftinih disk pločica ugrađenih na motocikl.
Na lijevoj slici se vidi kako izgledaju istrošeni diskovi koji su zreli za zamjenu.
Prednje vilice.
Gledajući iz različitih kuteva (važno je da to izvodite pri danjem svjetlu) vizualno provjerite vilice. Njihov odsjaj mora biti svugdje jednak. Ukoliko primjertite pojavu mat odsjaja ili različitost od ostalog dijela vilice velika je vjerojatnost da je vilica ravnata i da je sa motocikla već padano. Također vilice opipajte jagodicama prstiju da bi napipali moguća udubljenja ili nabore. Bilo koji od ovih simptoma dokaz je ravnanja vilice te budite sigrni da je motor bio na podu i to vrlo vjrerojatno malo jače.
Provjerite semeringe na vilicama. Ukoliko je područje oko njih masno tada će se oni zasigurno morati mijenjati. S obzirom da se oni uvijek mijenjaju u paru, te je potrebna i promjena ulja u amortizeru, javlja se dodatni trošak od oko 500 kN. Koji je dobro ukalkulirati u početnu cijenu motocikla. Semerinzi najčešće odlaze zbog česte vožnje po zadnjem kotaču (zapravo zbog spuštanja prednjeg kraja i njegovog lupanja u tlo). Ako je motocikl novijeg godišta a semerinzi već sline tada je vrlo očito da je vlasnik "nestaško" koji voli "juriti po zadnjem".
Â
Provjerite ulje u amortizerima. Sjednite na motocikl, pogurajte ga malo prema naprijed i jako prikočite prednjom kočnicom. Ukoliko je pomak velik vrlo vjerojatno treba zamijeniti ulje u amortizerima.
Nosač prednje maske.
"Spiganost" je znak padova, a položaj prema dolje znak je česte vožnje po zadnjem.
Satovi.
Oštećenost plastike na spojevima satova dokaz je njighova rastavljanja i vjerojatnog vraćanja kilometraže. Nemojte živiti u zabludi da se digitalni pokazivači pređene kilometraže nemogu skinuti. To se radi vrlo vješto i čak jednostavnije nego kod analognih.
Ručice i utezi.
Provjerite u kakvom su stanju ručice i utezi na krajevima. Istrošenost i ogrebanost odaju veliko korištenje i padove. Ukoliko vam se čini da je sve novo treba biti posebno oprezan jer definitivn postoji razlog zašto je vlasnik sve to zamijenio osobito pred prodaju motocikla.
Okvir (rama).
Provjerite da li na rami ima udubljenja i znakova ravnanja (pogotovo na dijelu gdje ručke dodiruju ramu). Udubljenja na tom mjestu evidentan su znak padanja motocikla jer rama, prilikom pada, uvijek strada upavo na tom mjestu zbog zabijanja ručice upravljača u nju. Ne vjerute ako vam vlasnik kaže da je do udubljenja došlo zbog pada motocikla sa nogara jer budite sigurni da takav pad ni u kom slučaju ne izaziva navedeno oštećenje.
Spremnik ispod sica.
Otvorite spremnik ispod sica i pogledajte stanje okvira. Savinutost cijevi znak je jakog pada ili čak prevrtanja motocikla.
Oklopi sa unutrašnje strane. Oklop sa vanjske strane.
Provjerite oklope sa unutrašnje strane. Oklopi najčešće pucaju pri padovima tako da ih vlasnici često daju na varenje i lakiranje. Kako je vidljivo usporedbom lijeve i desne slike, varenje se može prekriti sa vanjske strane, ali ne i sa unutrašnje.
Hladnjak motora.
Kao i do sada najčešći uzrok oštećenja su padovi, prilikom kojih ponajviše stradavaju njegovi spojevi i crijeva. Dakle, potražite eventualna oštećenja ili krpanja na tim mjestima.
Pregledajte motor sa svih strana da bi otkrili možebitne tragove ulja ili oštećenja.
Dihtung dekla.
Provjeriti da dihtung dekla ne slini i da oko crijeva od vode nema sasušenog kondenzata. Sasušeni je kondenzat znak curenja koje još uvijek može biti prisutno što znači da postoji mogućnost da je motocikl vožen sa malom količinom rashladne tekućine.
Desni dekl.
Desni dekl se često izgrebe tijekom pada. Ukoliko je friško ofarban ili pričvršćen sa sa različitim vijcima postoji vjerojatnost da je padano sa motocikla.
Izderani i udubljeni Auspuh.
Ukoliko je auspuh postavljen na većoj visini tada izderanost i udubljenja su naznake padova. S druge strane, niže postavljeni auspuh može biti ogreben i zbog jačeg naginjanja u zavojima.
Lanac i lančanici. Pogledajte lančanika. Ukoliko su previše zašiljeni i nagnuti na jednu stranu tada ćete se vrlo brzo morati upustiti u dodatne troškove njihove izmjene (za skuplje R motocikle zamjena lanca i lančanika može koštati i do 2500 kn). Naknadno umetnute karike u lancu znak su slabog i lošeg servisiranja motocikla (ukoliko se je štedilo na lancu u kakvom su tek stanju ostali dijelovi motocikla!!!!)
Gume. Potrošene i oštećene gume morat ćete što je moguće prije zamijeniti, dakle računajte sa dodatnim troškom od 1000-2000 kN (ponekad i više)
Poguljeni fuzići. S obzirom da su novi fuzići veliki izdatak, vlasnik ih nakon pada vrlo vjerojatno neće zamijeniti. Dakle na njima je vrlo lako zamijetiti eventualne padove motocikla.
U koliko se radi o R motociklima, ostruganost vrha fuziča može značiti da je vozač jednostavno dobar u zavojima i da ne mora značiti da je padao sa motora.
Nakon što ste dobro pregledali motocikl i ako ste koliko toliko zadovoljni sa onim što ste vidjeli, vrijeme je za probnu vožnju. Ukoliko je motor hladan, upalite ga vi sami i nemojte pustiti vlasnika da ga upali ( nemojte popušiti izjavu vlasnika poput: " Dajte budem vam ga ja upalio, jer znate kad je hladan prvo treba odvrnuto gas do tri četvrt pa upaliti žmigavce, pritisnuti kočnicu, i dva puta pogledati oko sebe pa tek onda upaliti." Ako je motocikl ispravan, morate ga moći upaliti (bez ikakvih finti i trikova) i vi i ja i bilo tko drugi. Ako je motocikl duže stajao možda će malo duže verglati, ali on svakako mora upaliti.
Kada je motocikl upaljen osluhnite rad motora. Uobičajeno je da je hladan motor nešto glasniji i nemirniji od toploga, ali nikakva trokiranja i štucanja nemogu biti pravdana činjenicom da je motor još hladan. Ukoliko vlasnik odmah nakon paljenja počne bjesomučno turirati motor da bi vam pokazao kako zvuči Akrapovič (ili neki drugi auspuh) i kako motor radi kao "švicarski sat", može vam odmah biti jasno o kakvom se tipu radi kada hladan motor hoće tako turirati. Nakon što je motor odradio 30 sekundi do jedne minute, jače dajte gas pa naglo popustite. Ako iz auspuha krene plavičasti dim to vam je znak nezdravog stanja motora. Mastan auspuh je također znak stanja pogonskog agregata.
Izravnajte upravljač i stanite se iza motocikla te vizualno provjerite da li se kotači nalaze u istoj ravnini. Neki ljudi vole smočiti kotače vodom i prijeći par metara, te pogledati kakav je trag motocikl ostavio na cesti.
Pogledajte razinu ulja za kočnice i provjerite količinu ulja u motoru, pitajte vlasnika koje ulje koristi i kada ga je mijenjao (ako vam kaže da je ulje mijenjano nedavno a razina ulja je mala tada ili motor troši ulje ili vlasnik nešto mulja – kako god okrenete nije dobar znak).
Ukoliko kupujete motocikl sa Alu felgama provjerite njihovo stanje (dali su požuljane, razbijane itd), a ako je riječ o felgama sa žbicama tada provjerite dali su sve žbice na broju i dali su dobro našpanate.
Dok motor lagano radi provjerite svu signalizaciju, te krenite u probnu vožnju. Nemojte ništa forsirati dok je motor hladan, laganije dodavajte gas i osluškujte kako motor radi.
Isprobajte kočnice (prednju i zadnju) te pogledajte koliko propada prednji kraj pri jačem kočenju (to ste već trebali provjeriti i dok je motocikl stajao, ali ne škodi provjeriti i u vožnji).
Nakon upoznavanja sa motociklom vrijeme je da malo pojurite, jače odvrnete gas i promatrate šta se dešava. Ukoliko se broj okretaja strelovito penje prema crvenom području, a motocikl to ne prati sa adekvatnim ubrzanjem tada je to očit znak potrošenih lamela koje naravno treba promijeniti.
Ono na šta treba obratiti veliku pažnju (pogotovo na sportskim motociklima) je i stanje getribe. Naime dosta ljudi voli voziti po zadnjem i još k tome mjenjati brzine. U takvim slučajevima getriba nema dobro podmazivanje te dolazi do njenog oštećenja. Manifestiranje otećenja se ogleda u cukanju motocikla pri nekih 6000 okr/min, da bi se daljnjim porastom broja okretaja stanje smirilo. Probajte par puta prešaltati u drugu i jače odvinuti gas te probajte uočiti možebitna zacukivanja.
Prilikom vožnje obratite pozornost na ponašanje motocikla u zavojima, prilikom prolaska kroz lijevi i desni zavoj morate imate isti osjećaj (ne smije vam motocikl u jednom zavoju izgledati teži nego u drugom), odnosno sile otpora moraju biti jednake. Isto tako izađite na neku ravnu dionicu te pri 30-40 km/h na trenutak maknite ruke sa upravljača te pogledajte dali motocikl drži pravac ili zavlači u neku stranu.
Nakon što ste se navozili siđite sa motocikla i pustite ga da radi na leru te malo pogledajte kakav dim izlazi iz auspuha, plavičasti dim je nezdravi dim, ali i crni dim sa karakterističnim mirisom izgorjelog ulja je isto znak da su u najboljem slučaju otišle karike na klipovima (a i to je već popriličan trošak pogotovo ako motocikl ima više od jednog cilindra).
Na motociklima starijih godišta su električne instalacije često totalno u komi, tako da vlasnici ponekad znaju friško napuniti akumulator tako da sve štima dok se ne proda a onda dalje je to vaša briga, zato upalite svjetla i gledajte dali se kada dodajete gas pojačava i jačina svjetla (ne puno ali oku vidljivo). Ako se ništa ne dešava tada su vjerojatno instalacije u lošem stanju i popravak je blizu.
Ako kupujete enduro motocikl, onda još dodatno treba provjeriti lagere zadnje vilice (koji često odlaze na enduro motociklima). Stanje lagera provjerite tako da stanete iza motocikla i probate malo prodrmati stražnju gumu lijevo-desno. Ako ima lufta, lageri su zreli za promjenu. Još jedan od trikova za prikrivanje stvarnog stanja motora karakterističnih za stare endurače su i friško crno polakirane mašine, ako naletite na takvu dobro provjerite svaki detalj jer prema tvrdnjama naših sugovornika to je jako česti način prikrivanja nedostataka.
Konačna odluka.
Sada kada ste sve ispitali i provjerili sastavite konačnu računicu. Uočili ste možebitne nedostatke i dodatne troškove, znate sa koliko novaca raspolažete i koliko možete izdvojiti za motocikl. Lijepo recite vlasniku vašu ponudu, objasnite mu gdje vi vidite troškove (nemojte mu pljuvati po motociklu nego recite šta biste vi zamijenili ukoliko dođe do kupovine), te pogledajte kako on reagira.
Ono što morate zapamtiti je to da niti jedan motocikl zapravo ne košta onoliko koliko ste ga vi platili nego nešto više. Npr.ako kupujte motocikl za 5000 Eura morate u džepu imati barem 6000 Eura, jer nakon kupnje slijedi plaćanje prijenosa (obično ga plaća kupac), manji servis (promjena ulja filtera za ulje, rashladne tekućine, štelanje ventila, rasplinjača) koji će vas koštati bar 600 Kuna, eventualna zamjena guma ili disk pločica i još pokoja sitnica. Sve navedeno slučaj je ukoliko je motor u potpuno ispravnom stanju. Svi nedostaci poput istrošene lamele,lanca i lančanika, slinenja na semerinzima i dr. značajno povećavaju cijenu.
Važno je da zapamtite da se polovni motocikl nikada ne kupuje na prečac nego lijepo i smireno. Pratite oglase odlazite ih pregledavati i pripremajte se na ono pravo. Sve ovo što piše u ovom tekstu na prvi pogled može biti jako zbunjujuće ali kada pregledate 10-ak motocikala i više shvatiti ćete da je ovo samo jedan dio od onoga na što možete naići i na što morate obratiti pažnju. Najbolje je shvatiti kupovinu motocikla kao mali ritual kroz koji skupljate korisna znanja (začuditi ćete se koliko možete naučiti pri pregledavanju motocikala) i na kraju ćete sigurno doći do motocikla koji vam odgovara.
Ako nakon ovoga teksta i dalje niste sigurni da ste sposobni sami pronaći odgovarajući motocikl ostaje vam još jedno riješenje. Neki moto-servisi će vam za stotinjak kuna obaviti cjelokupni pregled motocikla i točno će vam reći na čemu ste i gdje oni vide troškove i koliki će oni biti. Što znači da lijepo odete pogledati određeni motocikl, provjerite ove osnovne stvari koje su navedene u tekstu i zatražite od vlasnika da odete zajedno do servisa da vam još i oni kažu svoje mišljenje, ukoliko se vlasnik usprotivi, lijepo se zahvalite, okrenite i otiđite jer ako je motocikl O.K i ako on nema što skrivati zašto nebi htio otići u servis.
I za kraj zapamtite da najjeftiniji motocikl nemora u stvarnosti biti i najpovoljniji, jer se vrlo lako može dogoditi da ste na kraju za novce koje ste uložili mogli kupiti motor mlađeg godišta u puno boljem stanju, dakle polako, staloženo i uživajte.
Zahvaljujemo se Ivanu Sekolu "MOTO SEKOL" i Dubravku Perasu "HRC DUDO" na stručnoj pomoći koju su pružili tijekom pisanja ovoga teksta. Također se zahvaljujemo i svima drugima sugovornicima na njihovom doprinosu ovome tekstu.
1 2
Savjeti pri kupovini rabljenih motocikala
Objavljeno u utorak, 18. ožujka, 2008.
Provjera stanja motocikla
Najbolje je krenuti sa prednje strane motocikla. Prvo pogledajne u kakvom su stanju diskovi. Oni nesmiju biti tanji od minimuma otisnutog na vanjskoj strani diska, a propisanog od strane proizvođača. Ta se vrijednost razlikuje od proizvođača do proizvođača. Ukoliko je disk tanji ili blizu kritične vrijednosti to već uračunajte u početne troškove vaše kupovine. Ukoliko su diskovi zadovoljavajuće debljine, ali su plavkaste boje tada je to očit znak jeftinih disk pločica ugrađenih na motocikl.
Na lijevoj slici se vidi kako izgledaju istrošeni diskovi koji su zreli za zamjenu.
Prednje vilice.
Gledajući iz različitih kuteva (važno je da to izvodite pri danjem svjetlu) vizualno provjerite vilice. Njihov odsjaj mora biti svugdje jednak. Ukoliko primjertite pojavu mat odsjaja ili različitost od ostalog dijela vilice velika je vjerojatnost da je vilica ravnata i da je sa motocikla već padano. Također vilice opipajte jagodicama prstiju da bi napipali moguća udubljenja ili nabore. Bilo koji od ovih simptoma dokaz je ravnanja vilice te budite sigrni da je motor bio na podu i to vrlo vjrerojatno malo jače.
Provjerite semeringe na vilicama. Ukoliko je područje oko njih masno tada će se oni zasigurno morati mijenjati. S obzirom da se oni uvijek mijenjaju u paru, te je potrebna i promjena ulja u amortizeru, javlja se dodatni trošak od oko 500 kN. Koji je dobro ukalkulirati u početnu cijenu motocikla. Semerinzi najčešće odlaze zbog česte vožnje po zadnjem kotaču (zapravo zbog spuštanja prednjeg kraja i njegovog lupanja u tlo). Ako je motocikl novijeg godišta a semerinzi već sline tada je vrlo očito da je vlasnik "nestaško" koji voli "juriti po zadnjem".
Â
Provjerite ulje u amortizerima. Sjednite na motocikl, pogurajte ga malo prema naprijed i jako prikočite prednjom kočnicom. Ukoliko je pomak velik vrlo vjerojatno treba zamijeniti ulje u amortizerima.
Nosač prednje maske.
"Spiganost" je znak padova, a položaj prema dolje znak je česte vožnje po zadnjem.
Satovi.
Oštećenost plastike na spojevima satova dokaz je njighova rastavljanja i vjerojatnog vraćanja kilometraže. Nemojte živiti u zabludi da se digitalni pokazivači pređene kilometraže nemogu skinuti. To se radi vrlo vješto i čak jednostavnije nego kod analognih.
Ručice i utezi.
Provjerite u kakvom su stanju ručice i utezi na krajevima. Istrošenost i ogrebanost odaju veliko korištenje i padove. Ukoliko vam se čini da je sve novo treba biti posebno oprezan jer definitivn postoji razlog zašto je vlasnik sve to zamijenio osobito pred prodaju motocikla.
Okvir (rama).
Provjerite da li na rami ima udubljenja i znakova ravnanja (pogotovo na dijelu gdje ručke dodiruju ramu). Udubljenja na tom mjestu evidentan su znak padanja motocikla jer rama, prilikom pada, uvijek strada upavo na tom mjestu zbog zabijanja ručice upravljača u nju. Ne vjerute ako vam vlasnik kaže da je do udubljenja došlo zbog pada motocikla sa nogara jer budite sigurni da takav pad ni u kom slučaju ne izaziva navedeno oštećenje.
Spremnik ispod sica.
Otvorite spremnik ispod sica i pogledajte stanje okvira. Savinutost cijevi znak je jakog pada ili čak prevrtanja motocikla.
Oklopi sa unutrašnje strane. Oklop sa vanjske strane.
Provjerite oklope sa unutrašnje strane. Oklopi najčešće pucaju pri padovima tako da ih vlasnici često daju na varenje i lakiranje. Kako je vidljivo usporedbom lijeve i desne slike, varenje se može prekriti sa vanjske strane, ali ne i sa unutrašnje.
Hladnjak motora.
Kao i do sada najčešći uzrok oštećenja su padovi, prilikom kojih ponajviše stradavaju njegovi spojevi i crijeva. Dakle, potražite eventualna oštećenja ili krpanja na tim mjestima.
Pregledajte motor sa svih strana da bi otkrili možebitne tragove ulja ili oštećenja.
Dihtung dekla.
Provjeriti da dihtung dekla ne slini i da oko crijeva od vode nema sasušenog kondenzata. Sasušeni je kondenzat znak curenja koje još uvijek može biti prisutno što znači da postoji mogućnost da je motocikl vožen sa malom količinom rashladne tekućine.
Desni dekl.
Desni dekl se često izgrebe tijekom pada. Ukoliko je friško ofarban ili pričvršćen sa sa različitim vijcima postoji vjerojatnost da je padano sa motocikla.
Izderani i udubljeni Auspuh.
Ukoliko je auspuh postavljen na većoj visini tada izderanost i udubljenja su naznake padova. S druge strane, niže postavljeni auspuh može biti ogreben i zbog jačeg naginjanja u zavojima.
Lanac i lančanici. Pogledajte lančanika. Ukoliko su previše zašiljeni i nagnuti na jednu stranu tada ćete se vrlo brzo morati upustiti u dodatne troškove njihove izmjene (za skuplje R motocikle zamjena lanca i lančanika može koštati i do 2500 kn). Naknadno umetnute karike u lancu znak su slabog i lošeg servisiranja motocikla (ukoliko se je štedilo na lancu u kakvom su tek stanju ostali dijelovi motocikla!!!!)
Gume. Potrošene i oštećene gume morat ćete što je moguće prije zamijeniti, dakle računajte sa dodatnim troškom od 1000-2000 kN (ponekad i više)
Poguljeni fuzići. S obzirom da su novi fuzići veliki izdatak, vlasnik ih nakon pada vrlo vjerojatno neće zamijeniti. Dakle na njima je vrlo lako zamijetiti eventualne padove motocikla.
U koliko se radi o R motociklima, ostruganost vrha fuziča može značiti da je vozač jednostavno dobar u zavojima i da ne mora značiti da je padao sa motora.
Nakon što ste dobro pregledali motocikl i ako ste koliko toliko zadovoljni sa onim što ste vidjeli, vrijeme je za probnu vožnju. Ukoliko je motor hladan, upalite ga vi sami i nemojte pustiti vlasnika da ga upali ( nemojte popušiti izjavu vlasnika poput: " Dajte budem vam ga ja upalio, jer znate kad je hladan prvo treba odvrnuto gas do tri četvrt pa upaliti žmigavce, pritisnuti kočnicu, i dva puta pogledati oko sebe pa tek onda upaliti." Ako je motocikl ispravan, morate ga moći upaliti (bez ikakvih finti i trikova) i vi i ja i bilo tko drugi. Ako je motocikl duže stajao možda će malo duže verglati, ali on svakako mora upaliti.
Kada je motocikl upaljen osluhnite rad motora. Uobičajeno je da je hladan motor nešto glasniji i nemirniji od toploga, ali nikakva trokiranja i štucanja nemogu biti pravdana činjenicom da je motor još hladan. Ukoliko vlasnik odmah nakon paljenja počne bjesomučno turirati motor da bi vam pokazao kako zvuči Akrapovič (ili neki drugi auspuh) i kako motor radi kao "švicarski sat", može vam odmah biti jasno o kakvom se tipu radi kada hladan motor hoće tako turirati. Nakon što je motor odradio 30 sekundi do jedne minute, jače dajte gas pa naglo popustite. Ako iz auspuha krene plavičasti dim to vam je znak nezdravog stanja motora. Mastan auspuh je također znak stanja pogonskog agregata.
Izravnajte upravljač i stanite se iza motocikla te vizualno provjerite da li se kotači nalaze u istoj ravnini. Neki ljudi vole smočiti kotače vodom i prijeći par metara, te pogledati kakav je trag motocikl ostavio na cesti.
Pogledajte razinu ulja za kočnice i provjerite količinu ulja u motoru, pitajte vlasnika koje ulje koristi i kada ga je mijenjao (ako vam kaže da je ulje mijenjano nedavno a razina ulja je mala tada ili motor troši ulje ili vlasnik nešto mulja – kako god okrenete nije dobar znak).
Ukoliko kupujete motocikl sa Alu felgama provjerite njihovo stanje (dali su požuljane, razbijane itd), a ako je riječ o felgama sa žbicama tada provjerite dali su sve žbice na broju i dali su dobro našpanate.
Dok motor lagano radi provjerite svu signalizaciju, te krenite u probnu vožnju. Nemojte ništa forsirati dok je motor hladan, laganije dodavajte gas i osluškujte kako motor radi.
Isprobajte kočnice (prednju i zadnju) te pogledajte koliko propada prednji kraj pri jačem kočenju (to ste već trebali provjeriti i dok je motocikl stajao, ali ne škodi provjeriti i u vožnji).
Nakon upoznavanja sa motociklom vrijeme je da malo pojurite, jače odvrnete gas i promatrate šta se dešava. Ukoliko se broj okretaja strelovito penje prema crvenom području, a motocikl to ne prati sa adekvatnim ubrzanjem tada je to očit znak potrošenih lamela koje naravno treba promijeniti.
Ono na šta treba obratiti veliku pažnju (pogotovo na sportskim motociklima) je i stanje getribe. Naime dosta ljudi voli voziti po zadnjem i još k tome mjenjati brzine. U takvim slučajevima getriba nema dobro podmazivanje te dolazi do njenog oštećenja. Manifestiranje otećenja se ogleda u cukanju motocikla pri nekih 6000 okr/min, da bi se daljnjim porastom broja okretaja stanje smirilo. Probajte par puta prešaltati u drugu i jače odvinuti gas te probajte uočiti možebitna zacukivanja.
Prilikom vožnje obratite pozornost na ponašanje motocikla u zavojima, prilikom prolaska kroz lijevi i desni zavoj morate imate isti osjećaj (ne smije vam motocikl u jednom zavoju izgledati teži nego u drugom), odnosno sile otpora moraju biti jednake. Isto tako izađite na neku ravnu dionicu te pri 30-40 km/h na trenutak maknite ruke sa upravljača te pogledajte dali motocikl drži pravac ili zavlači u neku stranu.
Nakon što ste se navozili siđite sa motocikla i pustite ga da radi na leru te malo pogledajte kakav dim izlazi iz auspuha, plavičasti dim je nezdravi dim, ali i crni dim sa karakterističnim mirisom izgorjelog ulja je isto znak da su u najboljem slučaju otišle karike na klipovima (a i to je već popriličan trošak pogotovo ako motocikl ima više od jednog cilindra).
Na motociklima starijih godišta su električne instalacije često totalno u komi, tako da vlasnici ponekad znaju friško napuniti akumulator tako da sve štima dok se ne proda a onda dalje je to vaša briga, zato upalite svjetla i gledajte dali se kada dodajete gas pojačava i jačina svjetla (ne puno ali oku vidljivo). Ako se ništa ne dešava tada su vjerojatno instalacije u lošem stanju i popravak je blizu.
Ako kupujete enduro motocikl, onda još dodatno treba provjeriti lagere zadnje vilice (koji često odlaze na enduro motociklima). Stanje lagera provjerite tako da stanete iza motocikla i probate malo prodrmati stražnju gumu lijevo-desno. Ako ima lufta, lageri su zreli za promjenu. Još jedan od trikova za prikrivanje stvarnog stanja motora karakterističnih za stare endurače su i friško crno polakirane mašine, ako naletite na takvu dobro provjerite svaki detalj jer prema tvrdnjama naših sugovornika to je jako česti način prikrivanja nedostataka.
Konačna odluka.
Sada kada ste sve ispitali i provjerili sastavite konačnu računicu. Uočili ste možebitne nedostatke i dodatne troškove, znate sa koliko novaca raspolažete i koliko možete izdvojiti za motocikl. Lijepo recite vlasniku vašu ponudu, objasnite mu gdje vi vidite troškove (nemojte mu pljuvati po motociklu nego recite šta biste vi zamijenili ukoliko dođe do kupovine), te pogledajte kako on reagira.
Ono što morate zapamtiti je to da niti jedan motocikl zapravo ne košta onoliko koliko ste ga vi platili nego nešto više. Npr.ako kupujte motocikl za 5000 Eura morate u džepu imati barem 6000 Eura, jer nakon kupnje slijedi plaćanje prijenosa (obično ga plaća kupac), manji servis (promjena ulja filtera za ulje, rashladne tekućine, štelanje ventila, rasplinjača) koji će vas koštati bar 600 Kuna, eventualna zamjena guma ili disk pločica i još pokoja sitnica. Sve navedeno slučaj je ukoliko je motor u potpuno ispravnom stanju. Svi nedostaci poput istrošene lamele,lanca i lančanika, slinenja na semerinzima i dr. značajno povećavaju cijenu.
Važno je da zapamtite da se polovni motocikl nikada ne kupuje na prečac nego lijepo i smireno. Pratite oglase odlazite ih pregledavati i pripremajte se na ono pravo. Sve ovo što piše u ovom tekstu na prvi pogled može biti jako zbunjujuće ali kada pregledate 10-ak motocikala i više shvatiti ćete da je ovo samo jedan dio od onoga na što možete naići i na što morate obratiti pažnju. Najbolje je shvatiti kupovinu motocikla kao mali ritual kroz koji skupljate korisna znanja (začuditi ćete se koliko možete naučiti pri pregledavanju motocikala) i na kraju ćete sigurno doći do motocikla koji vam odgovara.
Ako nakon ovoga teksta i dalje niste sigurni da ste sposobni sami pronaći odgovarajući motocikl ostaje vam još jedno riješenje. Neki moto-servisi će vam za stotinjak kuna obaviti cjelokupni pregled motocikla i točno će vam reći na čemu ste i gdje oni vide troškove i koliki će oni biti. Što znači da lijepo odete pogledati određeni motocikl, provjerite ove osnovne stvari koje su navedene u tekstu i zatražite od vlasnika da odete zajedno do servisa da vam još i oni kažu svoje mišljenje, ukoliko se vlasnik usprotivi, lijepo se zahvalite, okrenite i otiđite jer ako je motocikl O.K i ako on nema što skrivati zašto nebi htio otići u servis.
I za kraj zapamtite da najjeftiniji motocikl nemora u stvarnosti biti i najpovoljniji, jer se vrlo lako može dogoditi da ste na kraju za novce koje ste uložili mogli kupiti motor mlađeg godišta u puno boljem stanju, dakle polako, staloženo i uživajte.
Zahvaljujemo se Ivanu Sekolu "MOTO SEKOL" i Dubravku Perasu "HRC DUDO" na stručnoj pomoći koju su pružili tijekom pisanja ovoga teksta. Također se zahvaljujemo i svima drugima sugovornicima na njihovom doprinosu ovome tekstu.
1 2
Nema komentara:
Objavi komentar